E-ticaret sektörü her geçen gün büyümeye devam ediyor. 2022 yılının ilk 6 ayında hacmi %116 artış göstererek 348,5 milyar TL seviyesine kadar ulaşan e-ticaret sektöründe geçtiğimiz yıl sipariş adetleri %38 artış göstererek 2 milyar 294 milyon adede kadar yükseldi. Genel ticarete oranı %18,5 oranında artış gösteren e-ticaretin 2026 yılına kadar %56 oranında büyüyeceği ve e-ticaret hacminin yaklaşık 8,1 trilyon dolara kadar ulaşacağı da tahmin ediliyor.
Kaynak; Retail e-commerce sales worldwide from 2014 to 2026 | statista.com
https://www.eticaret.gov.tr/haberler/10089/detay | eticaret.gov.tr
2022 Yılı İlk 6 Ay E-ticaret Verileri Açıklandı | ticimax.com
Elektronik ticaret ya da bilinen adı ile e-ticaret, ürün ve hizmetlerin tüketiciler ile internet ortamında buluşturulduğu ticaret türüne verilen isimdir. E-ticarette ürünlerin satışı, dağıtımı, ödemesi ve reklam süreçleri internet üzerinden gerçekleştirilmektedir. Bir nevi e-ticaret geleneksel ticaret yöntemlerinin internet ya da mobil platformlarda gerçekleşmesine verilen isimdir.
E-ticaret ya da bilinen adıyla elektronik ticaret, internet kullanımının başladığı 1995 yılından sonra ortaya çıkan bir kavramdır. Ürün ve hizmetlerin bireyler ya da kurumsal markalar tarafından internet ortamından satıldığı ticari faaliyete verilen isimdir. E-ticaret sektöründe çoğu zaman tanıtım, ödeme, dağıtım işlemleri de elektronik ortamlar üzerinden organize edilmektedir.
Her geçen yıl biraz daha büyüyen sektörler arasında yer alan e-ticaret sektörüne olan ilgi Covid-19 pandemisi ile beraber daha fazla artmıştır. Pandeminin etkisi ile de birçok kişi ve işletme e-ticaret nasıl yapılır sorusuna yanıt aramaya başlamıştır.
E-ticaret Nedir ve E-ticaret Nasıl Yapılır adlı bu yazımızda internetten ürün ve hizmet satışı yapmak isteyen kişi ve işletmeler e-ticaret nasıl yapılır sorusuna adım adım yanıt vereceğiz. Siz de yazımızı inceleyebilir ve e-ticaret sektörüne nasıl adım atabileceğinizi öğrenebilirsiniz.
E-ticaret sektöründe faaliyet göstererek internetten satış yapmaya başlamak için kişilerin iyi bir iş fikrine ihtiyacı bulunur. Çünkü iş fikrinin sağlam olması markaların e-ticarette başarılı olmasını beraberinde getirir. Bu nedenle e-ticaret ile internetten ürün ve hizmet satışı yapacak olan kişilerin ilk olarak belirli araştırmalar yapması ve bir iş fikrine karar vermesi gerekir.
Markaların ilk incelemesi gereken başlıca alanlardır. E-ticaret sektörüne ilk kez girecek olan kişi ve işletmeler için bu aşama oldukça zor olsa da aslına bakıldığında fiziksel bir mağaza üzerinden satış yapan markalar için oldukça kolaydır. Bu tür bir çalışmanın ardından e-ticaret ile ürün satmak isteyen kişi ve işletmeler hangi ürün ve hizmetleri satacaklarına ve kimlere satabileceklerine daha kolay bir şekilde karar vermektedir.
E-ticarette markaların satış yapacağı kitleye göre kurgulayabileceği birçok iş modeli bulunmaktadır. E-ticaret sektörüne atılmadan önce iş modeline karar verilmesi markaların ürün ve hizmetleri için doğru hedef kitleyi kolaylaştırmanın yanı sıra ne tür bir çalışma ile de markalarını ön plana çıkaracaklarını belirlemelerine yardımcı olur.
İş Modeli | Kısaltması | Açıklaması |
---|---|---|
Business to Business | B2B | İşletmeden İşletmeye |
Business to Consumer | B2C | İşletmeden Tüketiciye |
Consumer to Consumer | C2C | Tüketiciden Tüketiciye |
Consumer to Government | C2G | Vatandaştan Devlete |
Çalışma şekline göre markaların seçebileceği e-ticaret modelleridir. Genellikle bu noktada seçilebilecek birçok e-ticaret modeli bulunsa da özellikle e-ticarette en yaygın iş modellerinin bunlar olduğunu söylemek mümkündür. İş modeline göre e-ticaret ise;
Olarak ayrılmaktadır. Dikey e-ticaret geniş ürün yelpazesi bulunmayan e-ticaret firmalarına verilen isimdir. Yatay e-ticaret iste ürün yelpazesi oldukça geniş olan markalara verilen isimdir. Dropshipping de e-ticaret firmalarının stoklu bir şekilde satış yapmadığı ve XML Tedarikçi anlaşmaları yaparak tedarikçilerin ürünlerini sattığı iş modelidir.
Sizler de e-ticaret yapmak için çalışma şekline ve iş modeline göre iki farklı sınıflandırma yapmalı ve kendi e-ticaret iş modelinizi yaratmaya özen göstermelisiniz.
E-ticaret iş modeli belirlendikten sonra kişi ve işletmelerin yapması gereken bir diğer çalışma da hedef kitle belirlemek olmalıdır.
Hedef kitle, e-ticaret yapacak olan markaların ürün ve hizmetlerini satmak istediği topluluğa verilen isimdir.
Örneğin bazı markaların satacağı ürünler 18-25 yaş arasındaki gençlerin alabileceği ürünlerken bazı markaların ise satacağı ürünler ile 40-45 yaş aralığındaki kişiler ilgilenmektedir. Bu noktada markalar niş bir hedef kitle belirleyebilecekleri gibi çok geniş bir hedef kitleyi de seçebilmektedir.
E-ticaret için hedef kitle belirlemek bu sektörde başarılı olmak isteyen her markanın önem vermesi gereken konular arasında yer almaktadır. Çünkü her markanın hedef kitlesine göre yapacağı reklam ve tanıtım çalışmaları farklılaşacaktır. Bu yüzden sizler de e-ticaret nasıl yapılır yazımızın bu bölümünde yer verdiğimiz hedef kitle belirleme sürecine önem vererek hareket etmeye özen göstermelisiniz.
E-ticaret nasıl yapılır diyen kişilerin sektör seçimi, satılacak ürün seçimi ve hedef kitle belirleme süreçleri kadar markalarını belirlemeleri de gerekir. Çünkü kendi e-ticaret sitenizi kurmak ve geliştirmek için bir marka adına, domaine ve akılda kalıcı bir logoya ihtiyacınız bulunur. Bu noktada en önemli olan unsur marka adının seçilmesidir. Çünkü satın alacağınız domainin ve tasarlatacağınız logonuzun markanızın adına uygun olması gerekir. Aksi takdirde kurumsal kimliğiniz ile markanız uyuşmayacağı için müşterilerinizin sizlere güvenmesi oldukça zorlaşacaktır.
E-ticaret sitesi açmak ve kurumsal bir kimlik oturtmak için ilk yapmanız gereken şeylerin başında bir marka adı belirlemek yer alır. Az önce de belirttiğimiz gibi marka adı seçimi kurumsal kimliğiniz için oldukça önemlidir. E-ticaret için marka kurmak isteyen kişilerin bu nokta marka adı belirlerken belirli unsurlara dikkat ederek hareket etmesi gerekir.
Marka İsmi Belirlemede
İşletmelerin önem vermesi gereken unsurlar bunlardır.
Gelin bunlara ve bu unsurların neden önemli olduğuna daha detaylı bir şekilde göz atalım.
Bu unsurları göz önünde bulundurarak marka adınızı seçtikten sonra sizler de e-ticaret sitenizi kurabilmek için bir domain satın alabilirsiniz.
Marka ismi belirleme sürecinin ardından e-ticaret ile internetten ürün ve hizmet satışı yapacak kişilerin önem vermesi gereken konular arasında logo tasarımı da yer almaktadır. Logo tasarımı bir markanın kurumsal kimliği için oldukça önemlidir. Bu noktada e-ticaret nasıl yapılır sorusuna yanıt arayan markaların e-ticaret için logo tasarımı yaparken belirli unsurlara dikkat ederek hareket etmesi gerekir.
Logo tasarımı yaparken dikkat etmeniz gerekenler şunlardır:
Markanız için logo tasarlarken göz önünde bulundurmanız gereken başlıca unsurlardır. Gelin şimdi bunlara daha detaylı bir şekilde göz atalım.
Bu unsurlara dikkat ederek sizler de e-ticaret firmanız için logo tasarımı yaptırabilirsiniz. Özellikle logo tasarımı yaptırırken vektörel programlar ile tasarım yaptırmaya özen gösterebilirsiniz.
E-ticarete başlamak için atmanız gereken bir diğer adım da alan adı satın almak olmalıdır. Alan adı ya da domain, e-ticaret sitenizin internette ismine ve adresine verilen isimdir. Bir alan adı olmadığı takdirde internet kullanıcıları sitenize IP adresleri ile ulaşabilecektir. Bu da oldukça zor bir yöntem olduğu için e-ticaret sitesi kurmak isteyenlerin bir alan adı alması gerekir.
Domain alırken:
Dikkat etmeniz gerekir. Domain satın alma sürecinde markaların genellikle alan adı satan firmalara bir ödeme yapması gerekir. Bu noktada da işletmelerin site kurma maliyetlerinin arttığını söylemek mümkündür. Fakat e-ticaret sitenizi Ticimax e-ticaret alt yapısı ile kurduğunuz takdirde ücretsiz bir şekilde alan adı alabilir ve böylece e-ticaret yapma maliyetinizi azaltabilirsiniz.
E-ticaret ile internetten ürün ve hizmet satışı yapacak olan markaların yasal bir şekilde e-ticaret yapabilmeleri için şirket kuruluşu yapması gerekir. Çünkü Türkiye’de herhangi bir sektörden gelir elde eden kişi ve işletmelerin faturalı satış yapması ve devlete vergi ödemesi gerekmektedir. Bu nedenle e-ticaret için şirket kurulumu zorunlu bir aşamadır.
Gibi şirket türleri e-ticaret yapacak olan kişi ve işletmelerin en çok tercih ettiği şirket türleridir. Bu noktada e-ticaret için yeterli sermayesi bulunmayanların şahıs şirketlerine yöneldiği bilinirken sermayesi fazla olan kişilerin ise daha çok limited ve anonim şirket kurmayı tercih ettiği bilinir.
E-ticaret ile internetten ürün satışı yapacak olan kişilerin sanal mağazalarında sergilemek için ürün ve hizmetlere ihtiyacı bulunur. Bu noktada e-ticaret için ürün seçimi yapacak olanlar belirli unsurlara dikkat ederek ürün seçimi yapabilir.
E-ticaret ile ne satılır sorusuna yanıt arayan kişilerin ilk araştırma yaptığı alanlardır. Sizler de e-ticarette başarılı adım atmak için bu tür araştırmalar yapmaya özen göstermeli ve satacağınız hizmet ve ürünleri belirlemelisiniz.
E-ticarette satacağınız ürünleri belirledikten sonra bir satış yöntemine karar vermeniz de gerekir. Bu noktada e-ticaret firmaları stoklu ya da stoksuz satış yöntemlerinden birisini tercih eder. Her iki satış yönteminde de markaların tedarikçi seçimi yapması gerekir ve tedarikçi seçimi yaparken belirli unsurları göz önünde bulundurarak hareket etmesi önemlidir.
E-ticaret ile internetten ürün ve hizmet satışı yapacak olan markaların tedarikçi seçiminde göz önünde bulundurması gereken ana unsurlardır. Bu unsurları göz önünde bulundurarak sizler de bir tedarikçi ya da dropshipping tedarikçisi seçebilir ve e-ticaret için bir adım daha atabilirsiniz.
Stoksuz satış yapmak istediğiniz takdirde sitenize kolayca tedarikçi entegrasyonu yaptırmak için Ticimax e-ticaret alt yapısı ile sitenizi kurabilir ve XML Tedarikçi Entegrasyonları arasında yer alan dropshipping tedarikçilerinin ürünlerini e-ticaret sitenize ekleterek ürün satışı yapmaya başlayabilirsiniz.
E-ticaret ile internetten ürün ve hizmet satışı yapacak olan markaların ürünlerini sergileyeceği bir e-ticaret sitesine de ihtiyacı vardır. E-ticaret sitesi kurma sürecinde site yazdırma, açık kaynak kodlu yazılım ya da hazır e-ticaret paketleri tercih edilir. E-ticarette profesyonel adımlar atmak ve markasını büyütmek isteyen kişiler ise bu noktada daha çok hazır e-ticaret paketlerini tercih eder.
E-ticaret alt yapısı seçiminde markaların belirli unsurlar çerçevesinde hareket etmesi gerekir.
Markaların göz önünde bulundurarak hareket etmesi gereken başlıca unsurlardır. Sizler de profesyonel bir şekilde e-ticaret sitesi kurmak için Türkiye’de e-ticaret sektöründeki firmalara 15 yılı aşkın süredir hizmet veren Ticimax e-ticaret alt yapılarını tercih edebilir ve böylece profesyonel bir şekilde sitenizi kurarak e-ticarette başarılı olabilirsiniz.
E-ticaret sitesi kurmak için alt yapışınızı seçtikten sonra sitenize satacağınız ürün ve hizmetleri de yüklemeniz gerekir. Sitenize ürün ve hizmetlerinizi yüklerken de belirli unsurları göz önünde bulundurarak hareket etmeniz gerekmektedir.
Bu süreçleri tamamlayarak sizler de e-ticaret sitenize ürün ve hizmetlerinizi ekleyebilirsiniz. Özellikle bu noktada e-ticaret sitenizde ilk olarak kategorilerinizi oluşturma ve marka sayfalarını yaratma sürecini tamamladıktan sonra ürün yükleme işlemine başlayabilirsiniz.
E-ticaret ile internetten ürün satacak olan markaların e-ticaretteki başarısını en çok etkileyen faktörlerden birisi e-ticaret sitesi tasarımıdır. Çünkü bir e-ticaret sitesi ne kadar satış odaklı tasarlanırsa ve müşterilere güven verirse bireyler ilgili siteden daha fazla alışveriş yapmayı tercih edecektir.
E-ticaret sitesi tasarımının direk satışlar üzerinde önemli etkisi olduğu için e-ticaret nasıl yapılır sorusuna yanıt arayan kişi ve işletmelerin site tasarımında önem vermesi gereken temel unsurlar bulunmaktadır.
Sizler de e-ticaret nedir, e-ticaret nasıl yapılır sorusuna yanıt arayan birisi olarak sitenizde satışlarınızı artırmayı sağlayacak bu ipuçlarına önem verebilirsiniz. Site tasarımı yaparken satış odaklı bir site tasarlamayı hedefleyebilir ve böylece e-ticaretteki başarınızı artırabilirsiniz.
E-ticaret siteleri üzerinden ürün ve hizmet satışı yapan markaların siteleri üzerinden tahsilat gerçekleştirmesi de gerekmektedir. Bu noktada e-ticaret firmalarının tercih edebileceği birçok tahsilat yöntemi bulunmaktadır.
Ödemeleri e-ticaret ile internetten satış yapan markaların en çok tercih ettiği ödeme yöntemleridir.
E-ticarette markaların tercih edebileceği birçok ödeme yöntemi bulunmaktadır. Bu nedenle e-ticaret ile internetten ürün ve hizmet satışı yapmaya başlamadan önce tahsilat yöntemlerinize karar vermeli ve ona göre hareket etmeye özen göstermelisiniz.
E-ticaret markalarının sitelerini satış hazır hale getirdikten sonra yapmaları gereken birtakım anlaşmalar da bulunmaktadır. Bunlar kargo, sanal pos ve lojistik anlaşmalarıdır.
Markaların site tasarımının ve ürün yüklemelerinin ardından ilk yapması gereken anlaşma sanal pos anlaşmalarıdır. Çünkü bir siteden tahsilat gerçekleştirebilmek için sanal posun bulunması gerekir. Markalar sanal pos anlaşmasını yaparken de belirli unsurları göz önünde bulundurarak hareket etmesi gerekir.
Gibi önemli noktaları göz önünde bulundurarak çalışacağınız sanal pos firmasını seçebilirsiniz.
Sanal pos anlaşmanızı tamamladıktan sonra e-ticaret sitenizden satacağınız ürün ve hizmetleri müşterilerinize ulaştırmak için kargo anlaşmaları da yapmanız gerekir. Firmaların yaptığı kargo anlaşmaları ürün ve hizmetlerini müşterilerine daha uygun fiyatlar ile göndermelerini sağlar. Çalışacağınız kargo firmasını belirlerken de dikkat etmeniz gereken önemli noktalar bulunmaktadır.
E-ticaret nasıl yapılır sorusuna yanıt arayan markaların kargo firması seçerken göz önünde bulundurması gereken başlıca unsulardır. Sizler de bunları göz önünde bulundurarak çalışacağınız kargo firmasına karar verebilir ve böylece ürün ve hizmetlerinizi profesyonel bir şekilde müşterilerinize gönderebilirsiniz.
E-ticarette başarılı olmak istiyorsanız iyi bir marka stratejisine de ihtiyacınızın olduğunu bilmelisiniz. Aksi takdirde güçlü bir marka stratejisi oluşturamazsanız rakipleriniz ile rekabetiniz oldukça zorlaşacaktır.
Bu noktada marka stratejinizi belirlerken ilk olarak hedef kitle analizi ve rakip analizi çalışmalarını tamamlamalısınız. Bu noktada hedef kitlenizi daha yakından tanımaya özen gösterirken rakiplerinizin güçlü ve zayıf yönlerini keşfetmeye yönelik de çalışmalar yapmaya özen göstermelisiniz. Böylece kendi marka stratejinizi rakiplerinizin önüne geçebilecek bir şekilde oluşturabilirsiniz.
E-ticaret siteleri üzerinden ürün ve hizmet satışı yapan markaların büyük bölümü ürün satışlarını artırmak için Trendyol, Hepsiburada, N11 ve çiçek sepeti gibi e-ticaret pazaryeri platformları üzerinden de satış yapmayı tercih etmektedir.
Pazaryeri platformlarında rekabet oranı oldukça fazla olsa da bu platformlardan ürün satışı yapan markalar hazır bir müşteri kitlesine ulaşabilmekte ve böylece satışlarını artırma fırsatı yakalamaktadır. Sizler de e-ticaret pazaryeri platformları üzerinden satış yaparak bu avantajdan yararlanabilirsiniz.
E-ticaret pazaryeri platformları üzerinden satış yapacaksanız sitenizi Ticimax ile kurabilir ve alt yapımızda yer alan pazaryeri entegrasyonlarından yararlanarak e-ticaret sitenizi ve pazaryeri mağazanızı birbirine entegre edebilirsiniz. Böylece hem sitenizi hem de mağazanızı tek bir panelden yönetebilir ve müşterilerinize profesyonel hizmet verebilirsiniz.
E-ticaret sitenizi kurduktan, ürün ve hizmetlerinizi yükledikten ve satış odaklı bir e-ticaret sitesi tasarladıktan sonra yapmanız gereken en önemli çalışma dijital pazarlama çalışmalarıdır. Dijital pazarlama çalışmaları markanızın hedef kitlesinde yer alan kişilere ulaşmanızı kolaylaştırmakta ve satışlarınızı artırmada sizlere yardımcı olmaktadır.
Bu noktada tercih edebileceğiniz dijital pazarlama yöntemleri arasında bulunmaktadır. Sizler de bu yöntemleri kullanarak ürün, hizmet ve markanızı tanıtabilir ve satışlarınızı artırabilirsiniz.
E-ticaret ile internetten yurtiçine satış yaparken markanıza ait bir e-ihracat sitesi açarak ürün ve hizmetlerinizi yurtdışına da satabilirsiniz. Yurtdışına satış yapmak için sitenizi Ticimax e-ihracat alt yapısını tercih ederek kurabilir ve böylece alt yapımız içerisinde yer alan modül ve özellikler sayesinde e-ihracatta başarılı olabilirsiniz.